Blog

تفاوت ماسک مو و نرم کننده | کدام بهتر است؟

تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟ یکی از عوامل مهم در زیبایی شخص، مو است. در نتیجه، برای اینکه زیبایی خود را حفظ کنیم، با استفاده از روش های مختلف، مراقب سلامت موهایمان هستیم و هر طور که می‌دانیم از موهای خود مراقبت می‌کنیم، اما باید بدانید که برای این کار بایستی حتما اطلاعات صحیحی درمورد رشد، تقویت و راه‌های محافظت و نگهداری از موها بدانیم؛ زیرا درصورتی که با ناآگاهی دست به هر کاری برای مراقبت از مو بزنیم، ممکن است در نهایت با ریزش مو و از دست رفتن سلامت موها مواجه شویم. 

 

 

و البته درنهایت به مقایسه این دو مورد خواهیم پرداخت تا بفهمیم دقیقا کدام یک بهتر است؟ ماسک مو یا نرم کننده؟

سوالی که مردم همیشه در مورد ماسک مو و نرم کننده مو، از متخصصان می‌ پرسند این است که این دو اساسا چه تفاوت هایی با هم دارند و کدام یک برای موها بهتر است؟ باید از هر دو استفاده کنیم یا یک مورد کافی است؟ در این صورت کدام یک گزینه بهتر و ارجح است؟

در ادامه  این دو محصول‌ را بطور دقیق توضیح می‌ دهیم و معرفی می‌ کنیم (مواد تشکیل دهنده هر یک، تفاوت‌های بین آنها، ویژگی‌های هر یک، کارکرد و موارد استفاده، روش استفاده از هر یک و تاثیری که روی نگهداری و سلامت موها می گذارند) می‌پردازیم؛ با ایران خاتون همراه باشید تا به شما یاد دهیم چطور می توانید بین ماسک مو و انواع مختلف نرم کننده مو یکی را انتخاب کنیم…

هرچقدر هم از موهایتان مراقبت کنید، باز هم عوامل دیگری هستند همه روزه آسیب ها و تنش هایی را به موهایتان وارد می کنند.

چه کارهایی به مو آسیب می‌زنند؟

دلایل و عوامل زیادی هستند که می توانند به موهای ما آسیب بزنند – برخی از این موارد قابل کنترل و پیشگیری و برخی دیگر غیر قابل کنترل هستند:

  •  قرار گرفتن مداوم موها در معرض نور آفتاب
  •  استفاده از وسایل برقی حرارت دهنده برای آرایش کردن موها و فرم دادن به آنها
  • بستن محکم موها به صورت دم اسبی و یا استفاده از بافت‌های محکم
  • حمام کردن با آب داغ
  •  آلودگی هوا مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران
  •  مواد شیمیایی موجود در آب 
  •  تغییرات موجود در رطوبت هوا
  • سرما یا خشکی هوا به ویژه در فصل زمستان
  • استفاده از رنگ، هایلایت و دکلره کردن موها

موی انسان دارای سه لایه اصلی است:

  1. لایه ی بیرونی مو یا کوتیکول که از لایه های زیرین آن محافظت می کند؛ وقتی این لایه آسیب ببیند، لایه های زیرین در مقابل عوامل بیرونی آسیب پذیرتر می شوند. آسیب دیدن لایه ی بیرونی موها آنها را خشک و زبر می‌کند و درخشندگی و انعاطف موها را کم می کند.
  2. لایه میانی یا کورتکس مو که باعث استحکام و قابلیت کشسانی مو می شود و رنگ و بافت مو از آن است. همچنین رنگدانه های ملانین در این قسمت مو قرار گرفته اند. وقتی لایه بیرونی آسیب می بیند، این لایه رطوبت خود را از دست می دهد و درنتیجه عوارضی نظیر موخوره را به همراه خواهد داشت.
  3. مغز مو یا مدولا که فقط در موهای ضخیم وجود دارد و موهای کرکی فاقد آن هستند. این لایه احتمالا در راست ایستادن و استحکام مو نقش دارد. 

فواید نرم کننده مو کدامند؟

هنگامی که موها به ویژه لایه ی بیرونی آنها آسیب می‌ بیند، استفاده از نرم کننده کمک می کند که سلامت را دوباره به موهایمان باز گردانیم؛ از جمله فواید نرم کننده می توانیم به این موارد اشاره کنیم: (1)‌ جلوگیری از شکستن موها، (2) جلوگیری از گره خوردن مو، و (3) کمک به نرمی و لطافت موها. نرم کننده های مو به شکل های مختلفی از جمله کرم، اسپری، ماسک مو و غیره در بازار موجود هستند. هر بار که از این نوع محصول استفاده می‌کنید، مواد موجود در آن؛ کوتیکول‌های مو را صاف کرده و موجب نرم شدن و سلامت و زیبایی موهایتان می‌شود.

همه‌ی ما بطور کلی می‌دانیم نرم کننده‌ها چه هستند و چه کاربردی برای مو دارند. اما ماسک‌ مو محصولی است که به تازگی به سبد وسایل مراقبت از مو اضافه کرده ایم و بسیاری افراد به استفاده از آن به عنوان یک محصول خوب عادت کرده اند؛. اما قبل از استفاده از هر محصول جدید باید بدانیم که آیا این محصول نسبت به محصولات قدیمی تر مزایای بیشتری دارد یا خیر؟

پس قبل از استفاده از ماسک مو بهتر است این سوالات را از خودمان بپرسیم:

  1. فواید ماسک مو چیست؟
  2. آیا همان محصول قدیمی است اما شکل غلیظ‌تر و قوی‌تر آن؟
  3. کدام یک بهتر است؟ – نرم کننده یا ماسک مو؟
  4. آیا غلیظ‌تر بودن ماسک مو نسبت به نرم کننده های معمولی یک مزیت است یا ممکن است به موهای ما آسیب وارد کند؟
  5. مواد تشکیل دهنده آن چقدر با نرم کننده های دیگر تفاوت دارد؟
  6. آیا ممکن است ماسک مو حساسیت پوستی یا مو ایجاد کند؟
  7. و …

با ایران خاتون همراه باشید تا به تمام این سؤالات پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم بهترین محصول را خریداری کرده و به موهای خود زیبایی بیشتری هدیه کنید.

گزینه اول: نرم کننده مو

برای اینکه تفاوت این دو محصول را برای شما بیشتر روشن کنیم، قبل از مقایسه این دو محصول با هم تصمیم گرفتیم که ابتدا آنها را به صورت مجزا به شما معرفی کنیم.

اجزای اصلی تشکیل دهنده نرم کننده مو، معمولا موادی همچون انواع سیلیکو‌ن‌ها، روغن‌های مختلف، امولیانت‌ها (نرم کننده) و سورفکتانت‌های کاتیونی (نام علمی صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که برای از بین بردن عناصر چرب به کار می روند) هستند.

همانطور که در مقاله مربوط به نحوه استفاده از نرم کننده توضیح دادیم، نرم کننده ها معمولا در دومین مرحله شستشوی سر کاربرد پیدا می کنند و هدف از آنها نرم و براق شدن موها و رفع گرفه ها و خشکی مو است؛ در حالی‌که کاربرد اصلی شامپو شستشوی پوست سر و تمیز کردن آن از عرق، سلول‌های پوست مرده و شوره، و باقی‌مانده محصولات مراقبتی و آرایشی مو، و یا بطورکلی بعنوان ماده‌ای تمیزکننده برای رفع تمام آلودگی ها، می باشد.

نرم کننده تنها این کاربرد را دارد که موها را نرم تر و درخشان تر می کند، و شانه کشیدن و حالت دادن به موها را آسان می کند. به علاوه، نرم کننده موی سر  نقش محافظت کننده نیز دارد و از ساقه مو در برابر آسیبها و شکنندگی و دیگر عوامل محیطی محافظت می‌کند. فراموش نکنید که نرم کننده نمی تواند موهای شما را تمیز کند و نباید از آن به عنوان جایگزینی برای شامپو استفاده کنید.

البته امروزه نوع جدیدی از شامپوهای دومنظوره نیز تولید شده است که مقداری ماده نرم کننده نیز در ترکیب آن قرار دارد و هم خاصیت شستشوی موها را دارد و هم مقداری به آن درخشندگی و نرمی می دهد. اما فراموش نکنید که مقدار ماده نرم کننده در این نوع شامپوها کمتر بوده و اگر موهای پرپشت یا خیلی بلند دارید، بهتر است در هر صورت پس از شستشو باز هم از نرم کننده تک منظوره استفاده کنید.

گزینه دوم: ماسک مو 

ماسک مو نیز یک نوع نرم کننده است، اما تأثیر و خاصیت آن قوی تر است و غلظت بیشتری دارد. این محصول، مملوء از کره و روغن‌های آبرسان بسیار قوی، سرشار از مواد نرم کننده مناسبت مو و لطیف کننده‌، درخشان کننده و همچنین به گفته تولید کنندگان، محصولی برای تقویت و تغذیه موهای شما است. غلظت مواد موثره بکار رفته و مورد استفاده در ماسک مو، خیلی بیشتر از سایر محصولات مراقبت از مو مخصوصا نرم کننده معمولی است. معمولاً به افرادی که موهای بسیار خشک دارند پیشنهاد می‌شود تا به جای نرم کننده معمولی از ماسک مو استفاده کنند.

ماسک مو چه کمکی به موها می‌کند؟

می توانید به عنوان یک روش خانگی موثر برای تقویت و درخشان کردن موها از ماسک مو استفاده کنید (همانند ماسک صورت؛ که استفاده هفتگی آن، به جوان سازی پوست کمک می‌کند). باید بدانید که مرطوب کننده ها و نرم کننده های بسیار قوی و غلیظ موجود در ماسک مو، مواد مغذی، رطوبت و درخشندگی چشمگیری را به موهای شما هدیه خواهد داد. اگر از ماسک موی معتبر و موثری به صورت مدام و هفتگی استفاده کنید، نتیجه آن را بعد از چند ماه مقایسه به وضوح خواهید یافت. اما حواستان باشد که در مصرف هیچ نوع محصول آرایشی و بهداشتی نباید افراط کنید، چرا که این کار ضررهایی را به همراه دارد و حتی می تواند اثرات سوء داشته باشد. برای خرید و یا بررسی ویژگی‌ها و قیمت ماسک مو می توانید از محصولات ایران خاتون مانند ماسک موی شیر و عسل اوریفلیم دیدن فرمایید.

 تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟ | کدام یک بهتر است؟

تفاوت بارزی که بین ماسک مو و نرم کننده مو وجود دارد در خاصیتی است که این دو محصول برای موهای شما دارند؛  نرم کننده به تارهای مو نرمی و لطافت و درخشندگی می دهد، اما ماسک مو، هم موها را نرم، لطیف و درخشنده می کند و هم نقش آبرسانی و تغذیه مو را نیز بر عهده می گیرد. پس اگر به دنبال اثر پایدارتر و بیشتر برای موهای خود هستید، بهتر است از ماسک مو استفاده کنید. البته استفاده از ماسک مو به خاطر اثر قوی که دارد نیاز به مشورت متخصص و پزشک دارد.

بافت یا ساختار:

اولین تفاوتی که در مواجهه با نرم کننده و ماسک مو خواهیم یافت، بافتی است که دارند. ماسک‌ مو عموما بافت کرم‌مانند دارد و از نرم کننده‌ها غلیظ‌تر است، ولی ساختار نرم کننده آبکی و رقیق‌تر است. غلظت بالایی که ماسک مو دارد، در واقع باعث می شود که ماسک مو به راحتی روی موها پخش نشود و برای یکنواخت پخش کردن آن روی موها به کمی دقت و زمان نیاز است. البته باید بدانید که پس از مصرف، ماسک مو یک لایه غلیظ بر روی موهای شما تشکیل خواهد داد.

طریقه‌ مصرف ماسک مو:

ماسک مو را مثل نرم کننده، پس از شستشوی کامل موهایتان استفاده کنید. با این تفاوت که هنگام استفاده از ماسک مو، بایستی حداقل 15 دقیقه آن را روی موهایتان نگه‌دارید و سپس آبکشی‌ کنید. این در حالی‌ است که مدت زمان لازم برای نگهداشتن نرم کننده روی مو، بسیار کمتر از این زمان 15 دقیقه‌ای‌ است.

در بعضی موارد، موها را با یک حوله‌ گرم یا کلاه حمام می‌پوشانند، تا جذب مواد به مو افزایش یابد. اگر موهای بسیار خشکی دارید، می‌توانید ماسک مو را به صورت روزانه استفاده کنید.

ماسک مو بهتر است یا نرم کننده؟

پاسخ به این سؤال کمی سخت است و نیاز به بررسی موهای شخص دارد. اما به طور کلی باید بدانید که پاسخ به این سؤال نیازمند این است که جنس موهای شما را بدانیم. اگر موهای نسبتا نرم و حالت پذیری دارید، استفاده از نرم کننده معمولی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا با غلظتی که نرم کننده دارد هم می توانید موهای خود را درخشنده و حالت پذیر کنید. اما اگر موهای شما خیلی خشک و وز است و حالت پذیری خیلی کمی دارد، بهتر است بطور مرتب و هفتگی از ماسک مو استفاده کنید تا بعد از چند هفته استفاده اثرات آنرا ببینید.

 

عملکرد ماسک مو چگونه است؟

مواد کاتیونی (مواد یونی، دارای بار مثبت) نرم کننده‌ای که در ماسک مو وجود دارند، رفتار و عملکرد یکسانی با مواد موجود در نرم کننده دارد. این مواد به این خاطر که بار مثبت دارند، به راحتی بر روی موهای شما می نشینند تا اثرگذاری آنها آغاز شود.

علاوه بر این، ماسک ها معمولا دارای مواد دیگری نیز در ساختار خود هستند که پس از نشستن روی مو به حفظ و افزایش رطوبت مو نیز کمک می کنند. همچنین روغن‌هایی در ماسک مو وجود دارد که می‌توانند به راحتی داخل بافت مو نفوذ کرده و لطافت و انعطاف موها را افزایش دهند. به همین دلیل است که می گوییم ماسک مو، موهای شما را تغذیه می کند و مواد مغذی مورد نیاز آنرا تأمین می کند تا دیگر نگران بافت موهای خود نباشید. 

البته باز هم تکرار می کنیم که مواد موثره موجود در ماسک مو معمولا بیشتر و غلیظ تر هستند و این خود یک عامل برتری برای ماسک مو است و تأثیر آن بر روی موها را از نرم کننده معمولی بیشتر می کند. امروزه افراد، به ویژه خانم هایی که به سلامت موهای خود و شادابی آن اهمیت بیشتری می دهند، معمولا از ماسک مو استفاده می کنند.

مواد تشکیل دهنده ماسک مو کدامند؟

امولیانت (نرم کننده):

امولیانت ( Emollient) همان ماده معجزه‌ای است که باعث تقویت، افزایش رطوبت، براقیت، شفافیت و صاف و ابریشمی شدن موها می گردد. این ماده رطوبت موها را افزایش می دهد و از موها در برابر خشکی و آسیهای احتمالی حاصل از کمبود آب در موها محافظت می کند.  امولیانت‌ها نوعی مواد چربی هستند که به وفور در روغن‌های طبیعی نظیر روغن زیتون و کنجد وجود دارند . این مواد آسیبی به مو وارد نکرده و بی ضرر هستند.

هومکتانت (جذب کننده رطوبت):

هومکتانت (Humectant) نوعی ماده جذب کننده رطوبت است که موها را آبرسانی می کند و موها را تقویت می کند. ولی این نکته را فراموش نکنید که استفاده از هومکتانت در هوای شرجی و بسیار مرطوب خود موها را آشفته و وز می کند و از حالت پذیری موها می کاهد.

پروتئین:‌

فواید پروتئین برای بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. پروتئین عامل بازسازی و احیای موها است و ساختار آن را نیز می‌تواند از نو بسازد. عامل جایگزین برای کراتین‌های مو که از دست رفته اند و باعث شکنندگی و آسیب دیدن موها می شود، پروتئین است. اثر معجزه آسای پروتئین ها بر روی پوست و مو و سلامت کلی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. 

ماسک موی آووکادو لاونیچر اوریفلیم LOVE NATURE Mask Oriflame - شیکولات

چه ماسک مویی بخرم؟

حال که فهمیدیم تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست، قبل از خرید هر یک با توجه به نوع و جنس موهای خود، بهتر است ترکیبات موجود در هر یک را بشناسید و با توجه به خاصیت هر کدام، بهترین ماسک مو یا نرم کننده را برای خود خریداری کنید. در ادامه چند مورد از مواد متشکله موجود در این محصولات را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل با غلظت و خاصیتی که دارد، به خودی خود یک نرم کننده و حالت دهنده طبیعی برای مو است که در حالت معمولی هم می توانید از آن استفاده کنید. روغن نارگیل با وجود ترکیبات لوریک اسید و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در ترکیب خود، به خوبی در تارهای مو نفوذ کرده و آنها را تغذیه می کند. افزایش ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر در ساقه مو، از اثرات خیلی خوب روغن نارگیل می باشد که بسیار به موها کمک می کند. 

  • روغن بادام

روغن بادام سرشار از امولیانت‌ها است و درنتیجه خاصیت آبرسانی دارد. این ماده لطافت و نرمی زیادی به موها می دهد. در گذشته نیز مردم صرفا از روغن بادام برای نرمی و درخشندگی موهای خود استفاده می کردند. برای مطالعه بیشتر درمورد روغن مو و بدن بادام لاونیچر اوریفلیم برای مو می تواند روی این لینک کلیک کنید.

  • روغن آووکادو

آووکادو مملوء از چربی‌های مفید برای قلب است. برخی از محققان ادعا می کنند که این میوه رطوبت موها را افزایش داده و آنها را شفاف و درخشان می کند. 

  • روغن جوجوبا

روغن جوجوبا بیشتر به عنوان یک ماده حامل به کار می رود و از آن استفاده می کنند تا اسانس‌های روغنی مختلف را رقیق‌تر کنند. ولی باید بدانید که این روغن نیز مانند سایر روغن‌های طبیعی موها را مرطوب و درخشان می کند. 

  • عسل

هر جا که می خواهند یک ماده معجزه آسا و پر خاصیت را معرفی کنند که برای همه نوع امراض مفید است، از عسل نام می برند. عسل سرشار است از آنتی اکسیدان های مختلف. آنتی باکتریال و پر است از مواد معدنی و ویتامین است. عسل به جلوگیری از موخوره و شکنندگی در موها کمک می کند. 

  • کراتین

کراتین پروتئین طبیعی موجود در مو و ناخن است. بعضی محصولات و نرم کننده ها، یا بعضی ماسک های مو دارای کراتین هستند که بطور طبیعی انعطاف‌پذیری، نرمی و حالت پذیری موها را افزایش می دهند. برخی آرایشگاه‌ها صرفا با کراتینه کردن مو، موهای مشتریان خود را نرم و حالت پذیر می کنند.

  • آلوئه ورا

اگرچه از آلوئه‌ورا بیشتر برای درمان سوختگی‌های ضعیف و ترمیم زخم‌ها استفاده می شود، اما برای مو و پوست نیز بسیار مفید است. برای امتحان این ماده می توانید یک برش از آلوئه ورای طبیعی را از سمتی که ماده غلیظ آن خارج می شود بر روی پوست صورت خود به عنوان ماسک بگذارید. بعد از بیست دقیقه خاصیت آبرسانی آن را بر روی پوست خود خواهید دید. این محصول برای مو نیز بسیار مفید بوده و می تواند به آبرسانی و تقویت موها کمک زیادی کند.

مواد موجود در فرمولاسیون نرم کننده‌ها

  •  ترکیبات کاتیونی چهارتایی (کوات‌ها)

اینها ترکیبانی با بار مثبت هستند که دارای ساختارهای متفاوت هستند. بار مثبت باعث می شود این ترکیبات خود به خود روی بافت مو بنشینند و خاصیت خود را اعمال کنند. 

  •  الکل‌های چرب یا امولیانت‌ها

الکل های چرب همانطور که در بالا گفته شد خاصیت نرم کنندگی دارند و موها را شفاف می کنند.

  • امولسیفایرهای غیر یونی (Emulsifiers)

امولسیفایرهای غیر یونی باعث پایداری در فرمولاسین می شوند. این مواد باعث می‌شوند مواد مختلف در کنار همدیگر بمانند و مواد آبگریز از ترکیب خارج نشوند. این مواد به نوعی پایدارکننده هستند و شبیه به اسکلت ساختمان عمل می‌کنند.

  • موم‌ها

موم ها در اکثر مواقع به ترکیب نرم کننده اصافه می شوند. زیرا موم یک لایه محافظ نازک بر روی مو تشکیل می دهد و یک نوع امولیانت عالی است که انعطاف و نرمی موها را افزایش می دهد. 

  • سیلیکون‌ها (Silicons)

سیلیکون‌ها یک لایه محافظ بر روی تارهای مو تشکیل می دهند؛ وجود این مواد روی مو در نرم کننده باعث می شود که در مقابل وسایل حرارتی و حالت دهنده نظیر اتوی مو، سشوار و غیره و همچنین آلودگی ها و غبار از مو محافظت شود. درنتیجه بهتر است که برای محافظت از موهای خود در مقابل حرارت و عوامل خارجی از مواد دارای سیلیکون استفاده کنید. البته این ماده بیشتر بر روی موهای نازک تاثیر خوبی می گذارد. 

  •  روغن‌ها

روغن ها به میزان زیاد و غالبا تا 6٪ در ترکیب نرم کننده ها به کار می روند. روغن مانند یک سد عمل می کند و رطوبت را در داخل تارهای مو نگه می دارد. درنتیجه اجازه نمی‌دهد که رطوبت مو از بین برود. 

  •  هومکتانت‌ها

هومکتانت ها نیز مانند روغن به میزان زیاد و تا 4 درصد در فرمولاسیون به کار می‌روند. خاصیت آنها حفظ رطوبت در داخل موها است. وجود هموکتانت در نرم کننده به اثر روغن ها کمک می کند و به ترمیم و جوان سازی موهای شما کمک بیشتری می کند. برای داشتن موهای سالم و درخشنده تر می توانید از نرم کننده ای استفاده کنید که دارای مقادیری هومکتانت است. 

نتیجه گیری

در این مقاله، تفاوت بین نرم کننده و ماسک مو را مورد مقایسه قرار دادیم و فهمیدیم که اگر موهای نرم  حالت پذیر دارید بهتر است که از نرم کننده های معمولی استفاده کنید. اما اگر موهای خشک و ضخیم دارید بهتر است از ماسک مو استفاده کنید که غلظت و تاثیر بسیار بیشتری دارد. برای مطالعه بیشتر درمورد نرم کننده مو و نحوه استفاده از آن می توانید این لینک را مطالعه کنید.
نظر شما چیست؟

شما معمولا از چه روش‌هایی برای تقویت و حفظ سلامت موهایتان استفاده می‌کنید؟  آیا می توانید بر اساس تجربیات شخصی خود درباره‌ی تفاوت نرم کننده و ماسک مو توضیح دهید؟ تجربیات‌تان را در این باره، با ایران خاتون در میان بگذارید تا خوانندگان نیز بتوانند از آنها استفاده کنند . . . 

پست های اخیر