Blog

نرم کننده مو چیست و کاربرد صحیح آن چطور است؟ [جدیدترین منابع2022]

اگر بطور مرتب به موهای خود شامپو بزنید علاوه بر اینکه  آلودگی ها و دوده های روی مو را پاک می‌‌ کنید، چربی های طبیعی و مفید روی پوست سر و موها را نیز از بین خواهید برد. همچنین باید بدانید که  استفاده مداوم از سشوار، مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آب و هوای نامناسب ضررهایی به همراه دارد؛ این کار موهای شما را خشک، وز و شکننده می کند. البته تمام این مشکلات را می توان با استفاده از یک نرم کننده خوب و با کیفیت حل کرد. با ایران خاتون همراه باشید تا هم بطور کامل شما را با نرم کننده مو آشنا کنیم و هم استفاده صحیح از آن را بیاموزید. در این مقاله یاد می گیریم که چطور از نرم کننده مو استفاده کنیم.

 

 

اگر بطور مرتب به موهای خود شامپو بزنید علاوه بر اینکه  آلودگی ها و دوده های روی مو را پاک می‌‌ کنید، چربی های طبیعی و مفید روی پوست سر و موها را نیز از بین خواهید برد. همچنین باید بدانید که  استفاده مداوم از سشوار، مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آب و هوای نامناسب ضررهایی به همراه دارد؛ این کار موهای شما را خشک، وز و شکننده می کند. البته تمام این مشکلات را می توان با استفاده از یک نرم کننده خوب و با کیفیت حل کرد. با ایران خاتون همراه باشید تا هم بطور کامل شما را با نرم کننده مو آشنا کنیم و هم استفاده صحیح از آن را بیاموزید. در این مقاله یاد می گیریم که چطور از نرم کننده مو استفاده کنیم.

نرم کننده ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند: 

  1. نرم کننده های معمولی، 
  2. نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی مانند اسپری ها، و 
  3. نرم کننده های عمیق مانند کرم نرم کننده موی سر

 وظیفه اصلی هر کدام از این نوع نرم کننده ها نرم کردن مو ، بازکردن گره های موجود در موها، رطوبت رسانی و درمان خشکی مو و پوست سر می باشد؛ و البته انواع با کیفیت آنها شوره های سر را نیز پاک می کنند. در ادامه این مطلب، نکات مربوط به انتخاب و روش استفاده از  نرم کننده مو را برای شما توضیح می دهیم. به این صورت می توانید بهترین نوع نرم کننده را خریداری کنید و مورد استفاده صحیح قرار دهید. با ما همراه شوید تا شما را از جدیدترین مطالب مربوط به نرم کننده های موی سر با خبر کنیم.

نرم کننده‌ مو معمولی (RINSE-OUT CONDITIONER)

1. نرم کننده‌ای متناسب با نوع موهای‌تان انتخاب کنید.

از نرم کننده های معمولی اغلب اینگونه استفاده می کنیم که بعد از هر بار شامپو زدن و آب کشی موها، مقداری از آنها را مانند شامپو مورد استفاده قرار می دهیم. این نوع نرم کننده ها برای ترمیم آسیب های حاصل از سشوار، مواد شیمیایی، گرد و غبار و بطور کلی آسیب هایی که بطور روزمره به مو وارد می شود به کار می روند. بهتر است نرم کننده و مدل آن را بر اساس نیازهای مخصوص به موی خودتان انتخاب کنید. فرقی نمی کند که موهایی فر و وز دارید یا موهایی خشک و آسیب دیده، شکننده، نازک، رنگ شده یا سست و نحیف دارید. برای هر نوع مو یک نرم کننده ی مخصوص به آن وجود دارد که می توانید به راحتی از بازار یا داروخانه ها تهیه کنید و مورد استعمال قرار دهید.

2.همیشه بعد از شامپوی سر از نرم کننده مو استفاده کنید.

بعد از شستشوی پوست سر و موهای خود با شامپوی مناسب نوع مویتان، از نرم کننده متناسب با مویتان استفاده کنید. هنگام شستشو با شامپو سعی کنید به جای تارهای مو، بیشتر روی پوست سرتان تمرکز داشته باشید. زیرا تارهای خیس مو حساس و شکننده هستند و اگر بیشتر به آنها دست بزنید ممکن است به موهای خود آسیب بیشتری وارد کنید.

3. موهای‌تان را به خوبی آبکشی نمایید.

 برای آبکشی مو از آب ولرم استفاده کنید. آب ولرم نسبت به آب داغ آسیب کمتری به موهای شما وارد می کند و به علاوه پوست سر را دچار تورم یا قرمزی نمی کند. هنگام آب کشی اصلا موهای خود را نکشید و به آنها چنگ نزنید؛ اما سعی کنید شامپو را کاملا از روی پوست سر و موهایتان پاک کنید. بنابراین کاملا آنرا آبکشی کنید تا اثری از شامپو باقی نماند.

4. آب اضافی موها را بگیرید.

اگر موهایتان زیادی خیس باشد، هنگام استفاده از نرم کننده مو ، مواد نرم کننده از روی موها لیز می خورد و به اندازه کافی روی موها باقی نمی ماند؛ همچنین اگر موهای شما کوتاه است، لازم نیست آب اضافی آن را بگیرید. اما اگر موهای شما بلند است کمی حوصله به خرج داده و آب اضافی موها را تا جای امکان بگیرید.

5. به طور صحیح از نرم کننده مو استفاده کنید.

با توجه به بلندی موها مقداری متناسب با بلندی و حجم موهای خود از نرم کننده را کف دست خود بریزید. معمولاً برای نرم کننده های حرفه ای که بیشتر در آرایشگاه ها کاربرد دارند به اندازه ی قطر یک سکه کافی است. و برای برندهایی که در داروخانه ها یا مغازه ها قابل تهیه هستند مقدار بیشتری توصیه می کنیم؛ چرا که این نوع نرم کننده ها معمولاً رقیق تر از نوع حرفه ای هستند تا حداقل عوارض را داشته باشند و به علاوه مشتریان به میزان مصرف بیشتری نیاز پیدا کنند.

اگر موهای شما خیلی بلند است ممکن است نیاز باشد که یک کف دست خود را پر از نرم کننده کنید. سعی کنید نرم کننده را طوری بزنید که به تمام قسمت های ساقه موها بخورد. یادتان باشد که از نرم‌ کننده فقط برای قسمت ‌های انتهایی مو که آسیب بیشتری دیده و سن بالاتری دارند، استفاده کنید و کمتر به قسمت ریشه و ابتدایی موهایتان بخورد.

استعمال نرم کننده در نزدیکی پوست سر و ریشه های مو می تواند فولیکول های مویتان را مسدود کند و مانع رشد مو و تولید چربی های مفید برای پوست و مو شود. یادتان باشد که وجود مقداری چربی و ترشح مواد مختلفی که فولیکول ها به پوست سر می رسانند برای دوام و سلامت موهای شما ضروری است. نباید همیشه سعی کنید از شر این چربی ها کاملا خلاص شوید؛ زیرا نتیجه ای نخواهد داشت جز شکنندگی موها، موخوره، و ریزش بیشتر موهایتان.

6. اجازه دهید نرم کننده مو برای مدتی روی موهایتان باقی بماند تا اثر کند.

این مرحله بستگی به صبر و حوصله شما دارد و اختیاری است اما بطور کلی  هر چه نرم کننده بیشتر روی موهایتان بماند اثرگذاری بیشتری دارد. البته نباید در این امر افراط کنید. اگر عجله دارید، بلافاصله بعد از مصرف نرم کننده موهایتان را آبکشی نمایید، اما بدانید که در این صورت بعد از آن نرمی و براقی موهای شما خیلی زیاد نخواهد بود. البته نگهداری بیش از حد نرم کننده روی مو هم می تواند اثرات سوء داشته باشد و ریزش موی بیشتری به همراه داشته باشد. پس حد اعتدال را رعایت کنید. معمولا مدت زمان 5 تا 10 دقیقه برای موهای مختلف ایده آل است.

یک راهکار ما برای صرفه جویی در زمان و تأثیرگذاری بیشتر نرم کننده این است که نرم کننده را روی موهای خودتان بزنید و سپس باقی قسمت های بدن یا صورتتان را بشورید و بعد از چند دقیقه موهایتان را کاملا آبکشی کنید.

7. مجدد موهای‌تان را آبکشی کنید.

اگر برای شستشوی بدن خود دمای آب را بالاتر برده اید، خوب است تا جایی که قابل تحمل است و اذیت نمی شوید دمای آب را پایین بیاورید. بعد موهایتان را آبکشی نمایید، زیرا استفاده از آب خنک برای شستشو  آسیب کمتری به موهایتان وارد می کند.

برای آبکشی نرم کننده بهتر است چند دقیقه زمان بگذارید تا احساس لیز بودن مو بطور کامل از بین برود. هنگامی که احساس کردید موهایتان به اندازه کافی نرم است و و دیگر سطح آنها لغزنده نیست، کار تمام است. اکنون می توانید خودتان را خشک کنید و از حمام خارج شوید.

 

نرم کننده مو بدون نیاز به آبکشی (LEAVE-IN CONDITIONER)

1. نرم کننده‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با نوع موی شما باشد.

درست مانند نرم کننده های معمولی این نوع از نرم کننده ها  نیز با توجه به نیاز مویتان انواع مختلفی دارند. این نرم کننده ها معمولاً در دو نوع وجود دارند: کرمی و اسپری. کرم نرم کننده برای موهایی مناسب تر است که ضخیم، بلند و فر هستند؛ زیرا بعد از استفاده، باعث تارهای مو را سنگین می کنند و درنتیجه فر و وز موها کاهش پیدا می کند.اسپری نرم کننده نیز برای موهای صاف و نازک مناسب است، زیرا هیچ وزنی روی مو اضافه نمی کند.

2. قبل از استفاده از این نوع نرم کننده ها، موهایتان مرطوب باشد.

بعد از استفاده از این نوع نرم کننده ها نیازی به آب کشی نخواهید داشت، اما بهتر است قبل از استفاده موهایتان را مرطوب کنید. همانند قبل، موهای خود را با شامپو بشویید و از نرم کننده های معمولی داخل حمام نیز استفاده کنید؛ بعد با استفاده از حوله، موهای خود را به اندازه ای خشک کنید که کمی از رطوبت روی موها مانده باشد.

3. مقدار کمی از نرم کننده را روی کف دست‌ بریزید.

برای موهایی با قد و ضخامت متوسط کافی است به اندازه ی یک نخود از نرم کننده را روی کف دست بریزید و یا روی موهای‌تان اسپری نمایید. مقدار استفاده می تواند برای افراد مختلف با مدل موهای مختلف، متفاوت باشد. همیشه می توانید نرم کننده بیشتری به موهای خود اضافه کنید و مقدار آن را زیاد کنید. بنابراین ابتدا با کمتر از آنچه که فکر می کنید نیاز دارید، شروع کنید و سپس با توجه به نیازی که دارید آنرا زیاد کنید.

4. نرم کننده مو را روی موهای‌تان به آرامی مالش دهید.

بعد از ریختن کرم نرم کننده در کف دست، دست ها را مالش دهید تا به خوبی  در کف دست پخش شود و سپس به صورت یکنواخت آنرا روی ساقه های مو بزنید. به ویژه آنرا بخش انتهایی آن بزنید و مالش دهید. درست همانند نرم کننده مو معمولی این نوع نرم کننده را نیز نباید روی پوست و ریشه مو مالش دهید. زیرا هم برای پوست و ریشه مو ضرر دارد و هم قسمت انتهایی مو بیشتر آسیب دیده و نیاز به نرم کننده دارد.

در مورد اسپری نرم کننده هم یادتان باشد که حتماً از فاصله ی 15 سانتی متری آنرا روی موهایتان اسپری کنید تا به خوبی روی موها پخش شود. در غیر این صورت در محدوده ی کوچکی از مو، حجم زیادی نرم کننده قرار می گیرد و باقی بخش ها را از آن بی نصیب می کنید. همچنین اگر موهایتان حجیم و پرپشت است، موهای خود را به دسته های مختلف تقسیم کنید. به این صورت اسپری به همه تارهای مو در چند لایه می رسد و بخشی از آن بدون نرم کننده باقی نمی ماند و موهایی یک دست نرم و براق خواهید داشت.

5. موهای‌تان را شانه کنید.

برای پخش کردن نرم کننده بر روی کل موها می توانید از شانه ای با دندانه پهن استفاده کنید. با این کار اطمینان پیدا می کنیم که نرم کننده به تمام سطح موها رسیده و هیچ قسمتی خشک نمانده است. به این صورت زیبایی دوچندانی به موهای خود هدیه خواهید داد.

نرم کننده‌ مو قوی (DEEP CONDITIONER)

1. باز هم نرم کننده‌ موی مناسب و مؤثری انتخاب کنید.

باید بدانیم که هدف از تمام نرم کننده های قوی یا عمیق، ترمیم موهای خشک یا آسیب دیده است؛ بنابراین این نوع نرم کننده ها چند نوع مختلف ندارند. بهتر است نرم کننده ای که انتخاب می کنید تنها متناسب با بودجه مالی و کیفیت مدنظر شما باشد.

2. قبل از استفاده موهای‌تان را مرطوب کنید.

موهای خود را با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید (بهتر است آب خنک باشد). در صورت تمایل می توانید ابتدا موها را شامپو بزنید (قبل از استفاده از این نرم کننده باید حتما موهای خودتان را خیس کرده باشید). پس از آبکشی کامل، باز هم آب اضافه موهای خود را بگیرید تا فقط رطوبت کافی روی آنها مانده باشد.

3. حواستان باشد که  از این نوع نرم کننده مو به طریق صحیح استفاده کنید.

با دست  ابتدا مقداری از نرم کننده را از ظرف خارج کنید و یک پوشش ضخیم نرم کننده را  را روی کل سرتان بمالید. سعی کنید نرم کننده را بیشتر روی ساقه های مویتان بزنید، اما اگر به ریشه ی مو نیز برخورد کرد در مورد این نوع نرم کننده ها مشکلی به وجود نمی آید.

بهتر است ابتدا موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید تا اطمینان پیدا کنید که کل تارهای مو با نرم کننده قوی پوشانده می شوند.

4. اجازه دهید نرم کننده مدت زمان بیشتری روی موهای‌تان بماند تا اثر کند.

بعد از نرم کننده  موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید تا از به لباس و صورت برخورد نکنند. برای نتیجه بخش بودن هرچه بیشتر،  مطابق بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی برند نرم کننده پیش بروید.

معمولاً برای اینکه نرم کننده اثرگذاری خود را به خوبی نشان دهد، باید بین 20 تا 30 دقیقه روی مو باقی بماند. برای اثربخشی بیشتر آن می توانید به کمک سشوار (البته با دمای داغ نه – با دمای ملایم) نرم کننده را روی مو گرم نگه دارید؛ البته اثربخشی این روش را ما تایید نمی کنیم. چون بقیه گفتن ما هم گفتیم شاید درست باشد.

5. بعد از استعمال نرم کننده مو، موهای‌تان را آب کشی کنید.

کلاه حمام را بردارید. آب حمام را تا جایی که برایتان قابل تحمل است سرد کرده و موها را کاملا بشویید.  بین 3 تا 5 دقیقه به آبکشی نیاز است تا اثر هیچ نرم کننده ای روی موها باقی نماند.

وقتی که احساس لغزندگی روی مو تمام شد، می توانید مطمئن باشید که نرم کننده به صورت کامل آبکشی شده است و کار تمام است. در ادامه مانند همیشه، می توانید موهایتان را خشک کنید و حالت مطلوب خودتان را به آن بدهید.

نظرات، تجربیات و سؤالات خود را درباره نرم کننده مو با ما به اشتراک بگذارید، تا کارشناسان ما آن ها را بررسی کرده و در مقالات خود مدنظر قرار دهند. با ما همراه باشید و نظرتان ارزشمندتان را از ما دریغ نکنید…

پست های اخیر