Blog

علت زیاد شدن جوش های صورت

در حقیقت جوش ها همان منافذ بازی هستند که به دلایل مختلف بسته می شوند. در بعضی از مواقع این تجمع آلودگی ها سطحی است و به شکل یک نقطه سیاه دیده می شوند. در موقعیت هایی دیگر این منافذ علاوه بر اینکه بسته می شوند،‌ ملتهب و قرمز نیز می شوند. البته حالت هایی نیز وجود دارد که این جوش ها عفونی نیز می شوند.

در این مقاله از ایران خاتون قصد داریم که توضیحات بیشتری در رابطه با جوش های صورت و روش های درمان آن ها ارائه کنیم.

 

 

جوش چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علت جوش زدن و درمان آن صحبت کنیم باید بدانیم که جوش چیست؟ پوست دارای منفذهایی بسیار کوچک است که از راه  آنها ، مواد و آلودگی‌های پوست را به ‌بیرون منتقل می‌کند. این منافذ باز، در حالت کلی هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورت تجمع چربی، آلودگی و حتی سلول‌های مرده پوست درون آن‌ها، جوش‌ها ایجاد می‌شوند.

در حقیقت جوش ها همان منافذ بازی هستند که به دلایل مختلف بسته می شوند. در بعضی از مواقع این تجمع آلودگی ها سطحی است و به شکل یک نقطه سیاه دیده می شوند. در موقعیت هایی دیگر این منافذ علاوه بر اینکه بسته می شوند،‌ ملتهب و قرمز نیز می شوند. البته حالت هایی نیز وجود دارد که این جوش ها عفونی نیز می شوند. درست است که آکنه ها و نه ظاهر زیبایی دارند و هم دردناک هستند اما باید بدانید که این جوش ها واقعا مشکلات بزرگی نیستند. در بیشتر مواقع این جوش ها به راحتی درمان می شوند. در نتیجه اگر با انواع مختلفی از جوش ها مواجه هستید نباید نگران باشید.

در این مقاله از ایران خاتون قصد داریم که توضیحات بیشتری در رابطه با جوش های صورت و روش های درمان آن ها ارائه کنیم.

چی باعث میشه جوش بزنیم؟ جوش صورت نشانه چیست؟ | روژا شاپ

انواع جوش های صورت و بدن

همان طور که قبل تر نیز گفتیم جوش ها تنها یک شکل ندارند و انواع مختلفی دارند. بعضی اوقات شما جوش های سر سیاه و سر سفید و یا ترکیبی از این دو را دارید که ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

جوش سرسیاه: جوش های سر سیاه همان منافذ عادی پوست هستند که تنها به دلایل مختلفی بسته شده‌اند. سلول‌های مرده پوست، آلودگی‌های محیطی و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب، تاثیر زیادی بر ایجاد و افزایش چنین جوش‌هایی دارند؛

جوش سرسفید:  این جوش‌ها برآمده هستند و معمولا در رنگ‌های صورتی تا قرمز تیره روی پوست ایجاد می‌شوند. این مدل جوش معمولا از ابتدای بلوغ تا دوران جوانی بر روی پوست ظاهر خواهند شد. هر چند در موارد بسیار زیادی، جوش‌های مشابه در بزرگسالی نیز ایجاد می‌شوند.

 

چرا روی صورت مان جوش می زند؟

یکی از مواردی که خیلی باید به آن توجه داشته باشیم علت جوش زدن افراد است. برخی به اشتباه فکر می کنند که وقتی صورتشان جوش می زند باید صرفا آن جوش را از بین ببرند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. علت هم این است که وقتی شما روی صورتتان جوش میزنید در واقع علامتی را از بدن دریافت می کنید که می تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای مثال وقتی کبد دچار مشکل می شود نوعی جوش روی صورت شما ظاهر می شود،‌ وقتی که خوراکی هایی با طبع گرم می خورید نوع دیگری جوش روی پوست شما ظاهر می شود و به طور کلی هر جوشی به یک علت متفاوت  روی پوست صورت شما ظاهر می شود. در نتیجه اینکه چرا جوش می زنید خیلی مهم تر از خود جوش های روی صورتتان است.

انواع جوش با عکس | درمان جوش صورت | علت جوش صورت

برخی از علت های جوش زدن

علل هورمونی جوش عبارتند از:

  • تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی؛
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • اختلالات سیستم غدد درونی ، و غیره.

علل غیر هورمونی جوش عبارتند از:

  • رژیم غذایی؛
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی؛
  • استرس؛
  • ژنتیک؛
  • بیماری‌های گوارشی؛
  • بهداشت پایین؛
  • سیستم ایمنی ضعیف.

برخی مواردی که می‌توانند علت جوش زدن صورت شوند، عبارتند از:

  • تماس محصولات آرایشی مو با پوست صورت؛
  • زدودن مو‌های صورت؛
  • استفاده از محصولات متعدد مراقبت از پوست؛
  • استفاده بسیار زیاد از ضد آفتاب‌؛
  • رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده؛
  • باکتری‌های گوشی موبایل

درمان جوش های مختلف

در این برگ از مجله قصد داریم تا در رابطه با درمان برخی از جوش های معروف که به تقریب می توان گفت هر فردی آن را حداقل یک بار در زندگی خود تجربه کرده است بپردازیم.

جوش های سر سفید

جوش های سر سفید از متداول ترین نوع جوش ها هستند اما نکته قابل توجه در مورد این جوش ها این است که خفیف هستند و می توان آن ها را با مراقبت های پوستی و موضعی درمان کرد. جوش‌های سر سفید فولیکول‌های مو یا منافذ مسدودشده پوست هستند. در عارضه جوش‌های سر سفید، منافذ پوست با لایه‌ای نازک از پوست پوشیده می‌شوند که باعث می‌شود توده برآمده مواد، زیر سطح پوست قرار بگیرد.

علت جوش های سر سفید چیست ؟

اگر شما هم می خواهید بدانید که علت ایجاد جوش های سرسفید چیست باید بدانید که  هر زمان که غدد چربی‌ساز پوست شما، چربی بیش از حد تولید کنند، این چربی اضافی می‌تواند با سلول‌های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست‌تان را مسدود کند. این فرایند می‌تواند جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید را پدید آورد.

درمان جوش ، جای جوش و پوست چرب - میسـفا

درمان جوش های سر سفید

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است جوش ها در یک لحظه روی پوست شما ظاهر شوند اما به سادگی و در مدت زمان کم از بین نمی روند. برای از بین رفتن هر جوش باید مدتی زمان بگذارید.

صورت خود را با پاک‌کننده‌های ضد جوش دو بار در روز شستشو دهید. پیشانی، بینی و چانه مهم‌ترین قسمت‌های صورت هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. زیرا جوش های سر سفید بیشتر در این نواحی ایجاد می‌شوند.

از مالیدن پوست‌تان خودداری کنید. این کار باعث تحریک پوست و بدتر شدن وضعیت جوش سر سفید می‌شود.

به طور منظم از یک محصول لایه‌بردار ملایم برای درمان جوش سر سفید استفاده کنید.

از فشار دادن، نیشگون گرفتن و ترکاندن جوش‌های سر سفید پرهیز کنید. این کار باعث التهاب پوست شده، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به اسکار (جای جوش) شود.

علت جوش های قرمز و چرکی

معمولا  علت اصلی ایجاد این نوع جوش ها این است که چربی و باکتری در منافذ پوست شما اشباع شده اند و با سلول های مرده پوست مسدود شده اند. هنگامی که مسدود ‌شدن منافذ پوست شما باعث التهاب فولیکول مو شود، جوش قرمز ایجاد می‌شود. در اثر التهاب، سیستم ایمنی بدن گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت می‌فرستد. در این شرایط، گلبول‌های سفید خون می‌میرند و درون جوش قرمز جمع می‌شوند، مایع چرکی افزایش پیدا می‌کند و جوش قرمز به جوش چرکی تبدیل می‌شود.

درمان جوش های قرمز و چرکی

به‌ آرامی و با ملایمت پوست را بشویید و از مالیدن پوست اجتناب کنید.

برای شست‌وشوی پوست از آب ولرم و شوینده مخصوص صورت استفاده کنید.

از مواد آرایشی در ناحیه مبتلا به آکنه استفاده نکنید. پوشاندن جوش با آرایش، آکنه را شعله‌ور می‌کند

پست های اخیر